معرفی

معرفی رشته معماری داخلی


خلاصه :

رشته معماری یکی از رشته های مهندسی و هنر می باشد 

رشته معماری داخلی با توجه به افزایش آمار بی کاری در رشته معماری و کاهش فرصت های شغلی در این رشته، گزینه بسیار مناسبی برای افراد علاقه مند به یادگیری و فعالیت در این حوزه است. یک طراح معماری داخلی می تواند در گستره وسیعی فعالیت کند که شامل این موارد می شود: خانه ها و آپارتمان ها، هتل ها، نمایشگاه و غرفه ها، رویدادها و جشنواره ها، فروشگاه های بزرگ و کوچک، شرکت ها و سازمان ها، بانک ها، مجتمع های تجاری و اداری، بناهای تاریخی و فرهنگی، فرودگاه ها و پایانه ها، و غیره. داشتن آگاهی از چگونگی ورود به این رشته و بازار کار آن می تواند به شما کمک کند تا در تصمیم گیری برای انتخاب و یا تغییر رشته، عملکرد صحیحی داشته باشید و بر اساس علاقه و ذوق تان، آینده حرفه ای خود را رقم بزنید. با این مطلب از آکادمی هافمن همراه باشید.

معماری داخلی چیست و چه هدفی دارد؟

بنا به یک تعریف، رشته معماری داخلی هدف بهینه کردن فضاهای داخلی بناها را در سر دارد و قرار است بتواند فعالیت های روزانه انسان ها در محیط های داخلی را بهبود ببخشد. آفرینش فضا کاری است که در معماری داخلی انجام می دهیم. در این رشته معمار هم با معماری ساختمان و اجزای آن مثل اتاق ها، در و پنجره ها، نقشه و ... تعامل می کند و هم با جزئیاتی مثل مبلمان، چیدمان، عایق کردن خانه با مصالحی مثل پنجره یو پی وی سی یا آکوستیک کردن اتاق ها با حفظ زیبایی شان. پیوند کارکرد و زیبایی اصل مهمی در این رشته است.

روش ورود به رشته معماری داخلی در ایران

در ایران برای ورود به عرصه معماری داخلی لازم است در شاخه فنی و حرفه ای، وارد هنرستان شوید و رشته معماری داخلی را که زیر مجموعه گروه هنر است، برگزینید. نخستین بار این رشته در سال ۱۳۹۵ به سیستم آموزشی کشورمان وارد شد. خوب است بدانید ۱۲ رشته مختلف در گروه هنر قرار دارند: سینما، نمایش، گرافیک، عکاسی، نقشه کشی معماری، معماری داخلی، طراحی و دوخت، موسیقی، نقاشی، انیمیشن و تولید برنامه های تلویزیونی، و صنایع دستی. البته برخی از این رشته ها در همه هنرستان های کشور ارائه نمی شوند چون متقاضی کمتری دارند.

آیا معماری داخلی برای من مناسب است؟

این رشته برای آن دسته از علاقه مندان به معماری مناسب است که تخیل بالا، ذوق هنری، و علاقه به تزئینات و چیدمان اشیا دارند. بر همین مبنا، علاقه مندانی که به جزئیات توجه ویژه دارند و به دنبال راهکارهای خلاقانه برای حل مسئله ها می گردند، این رشته را با آغوش باز می پذیرند و از کار در بازار آن لذت می برند. فراموش نکنید دانش فنی هم در این رشته از رکن های مهم است چون مواردی مثل توانایی کشیدن نقشه و اسکیس های دقیق، آشنایی با مفاهیم و اصول مقیاس‌پذیری و غیره در این رشته درست مثل نقشه کشی معماری کاربرد دارند. یک معمار داخلی لازم است مهارت های نرم (Soft Skills) در زمینه های مذاکره، مدیریت، ارتباطات موثر، کار گروهی و مدیریت زمان و بودجه را بلد باشد. همچنین در عصر ما بسیاری از امور معماری داخلی در نرم افزارهای پیشرفته انجام می شوند و توانایی کار با آن‌ها و داشتن مهارت IT ضروری است.

 
رشته معماری داخلی
 

تفاوت کنکور هنر و آزمون فنی و حرفه ای

در نظر داشته باشید کنکور سراسری هنر با رشته های گروه هنر در شاخه فنی و حرفه ای تفاوت دارد. همه دانش آموزان از رشته های مختلف و دیپلم های مختلف می توانند در کنکور هنر ثبت نام کنند اما رشته های هنر در شاخه فنی حرفه ای مثل معماری داخلی مختص دانش آموزانی است که در هنرستان ها آموزش دیده اند. اگر در هنرستان وارد رشته معماری داخلی شوید، شما سه سال تحصیل می کنید و دیپلم می گیرید و سپس می توانید هم در آزمون فنی و حرفه ای و هم در کنکور سراسری شرکت کنید. اما اگر در رشته های نظری دیپلم بگیرید فقط می توانید به واسطه کنکور سراسری وارد این رشته در دانشگاه شوید. توجه کنید که رشته های معماری داخلی و نقشه کشی معماری زیر مجموعه گروه ریاضی و فیزیک در کنکور سراسری هستند و اگر از گزینه آزمون فنی و حرفه ای استفاده نمی کنید، لازم است به جای کنکور هنر، در کنکور سراسری ریاضی شرکت کنید.

تفاوت معماری و معماری داخلی

تفاوت های رشته معماری داخلی و رشته نقشه کشی معماری محسوس هستند. از یک سو، دروس معماری داخلی بیشتر کاربردی و اجرایی هستند تا مباحث تئوریک هنر و جزئیات مهندسی که در نقشه کشی معماری وجود دارد. از سوی دیگر، تنوع دانشگاه برای رشته معماری داخلی کمتر از تنوع دانشگاه برای رشته نقشه کشی معماری است. با این وجود بازار کار بهتری برای رشته معماری داخلی وجود دارد چون صنعت ساختمان و نقشه کشی معماری در ایران افت شدیدی کرده است و بیشتر ساختمان‌سازی به شیوه بدون نیاز به طراحی معماری کلی بنا، رایج است. در نتیجه چون معماری داخلی در بخش خدمات صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد، بازار کار بهتری دارد. افزون بر این موارد، توجه کنید که مهندس معمار پروسه ساختمان را با کلیات آن، چه از بیرون و چه از داخل نگاه می کند. او کاربری ساختمان، برنامه فیزیکی، سقف ها، پی ریختن، سیرکولاسیون، و لکه گذاری فضایی را می داند اما معمار داخلی با مواردی مثل طراحی مبلمان، چشم اندازهای مختلف زیبایی‌شناسی، سبک های معماری داخلی، کاربردی بودن و طراحی مبلمان آشنایی دارد.

برخی از نرم افزارهای معماری داخلی را بشناسید

از مهم ترین اهداف رشته معماری داخلی این است که فضاهای داخلی علاوه بر زیبایی و چشم نواز بودن، کارکرد خوبی داشته باشند. در این رشته به دلیل جنبه های اجرایی آن، نرم افزارهای زیادی وجود دارند که یادگیری آنها می تواند به شما در حرفه ای شدن کمک کند. این نرم افزارها شامل Infurnia، Revit، SketchUp، AutoCad و Photoshop می شوند. در سال‌های اخیر نرم افزارهای بیشتر و تخصصی تری نیز برای حوزه معماری داخلی عرضه شده اند که یادگیری آن ها آسان تر است و سرعت کار با آن ها بیشتر.

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.