{full}
رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند
بنگر که تا چه حد است مکان آدمیت
برنامه عملیاتی مدرسه
این بخش شامل برنامههای عملیاتی برای رفع موانع و چالشهای ذکر شده است، به همراه اهداف و اقدامات مفصل برای اجرای هر برنامه:
۱. برنامه ارتقای زیرساختهای فیزیکی و تجهیز کارگاهها
هدف 1: افزایش توانمندی هنرستان در ارائه آموزشهای عملی با استانداردهای روز.
هدف 2: بهبود تجربه یادگیری دانشآموزان از طریق تجهیز کارگاههای تخصصی به ابزار و فناوریهای جدید.
اقدامات اجرایی:
برگزاری جلسات با مسئولان و نهادهای ذیربط برای افزایش بودجه تجهیزاتی. در این امر به علت خصوصی بودن مدرسه هیچ نهادی همکاری ندارد و هیات موسس برنامه ریزی بودجه ای را انجام می دهد.
مذاکره با بخش خصوصی و صنایع هنری برای جذب کمکهای مالی و اسپانسرینگ.
تهیه فهرستی از تجهیزات مورد نیاز کارگاهها و اولویتبندی خرید آنها.
مجهز کردن کارگاه معماری با خرید وسایلی مانند فارسی بر، اره، دریل و ...
مجهز کردن کارگاه طراحی دوخت با خرید چرخ صنعتی، مانکن وسایل دوخت و دوز
سفارش تجهیزات جدید از تأمینکنندگان معتبر. به عنوان مثال برای کارگاه طراحی دوخت از شرکت کوک با ما تجهیزات لازم خریداری شد.
انجام مناقصه برای خرید تجهیزات با کیفیت بالا و هزینه مناسب.
نصب و راهاندازی تجهیزات در کارگاهها و آموزش معلمان برای استفاده از آنها.
تجهیز کلاس ها و کارگاه ها به تابلوهای هوشمند و ویدئو پروژکتور
اجرای برنامههای عمرانی برای توسعه فضاهای کارگاهی.
ایجاد فضاهای جدید برای برگزاری کارگاههای عملی و هنری.
همکاری با معماران و طراحان داخلی برای بهینهسازی فضای مدرسه. این امر توسط هنرآموزان رشته معماری و اولیا صورت می پذیرد.
۲. برنامه جذب و توسعه نیروی انسانی متخصص با روش مصاحبه و معرفی از مراکز معتبر
هدف 1: جذب نیروی متخصص در حوزههای آموزشی و کارگاهی. همه نیروهای همکار در مدرسه در حوزه درسی و کارگاهی متخصص می باشند.
هدف 2: ارتقای توانمندی معلمان و کارکنان مدرسه در زمینههای تخصصی. با تشکیل کلاس های ضمن خدمت داخلی و دعوت از متخصصین در امر تدریس و ترغیب معلمان برای استفاده از کلاس های ضمن خدمت خارج از مدرسه
جذب نیروی متخصص:
بکارگیری تعداد 34 نفر هنرآموز و دبیر که رشته های تخصصی آنها مرتبط با درس ارائه شده می باشد.
انتشار آگهیهای جذب معلم در رسانههای مرتبط و مراکز آموزش عالی. در این راستا در فصل بهار و تابستان جذب معلم از طریق آگهی در فضای مجازی و مناطق آموزش و پرورش انجام می پذیرد.
برگزاری آزمونها و مصاحبههای تخصصی برای انتخاب بهترین نیروها.
ارائه بستههای انگیزشی شامل حقوق، مزایا و شرایط کاری مطلوب برای جذب نیروی باکیفیت.
آموزش نیروی انسانی:
برگزاری دورههای تخصصی و کارگاههای آموزشی برای معلمان در زمینههای نوین آموزشی و فنی. مانند برگزاری دوره کوچینگ و ارتباط موثر و آشنایی با سامانه جامع مدرسه (ابریشم)
ارسال معلمان به دورههای بازآموزی و کارگاههای بینالمللی مرتبط با رشتههای هنرستان.
تدوین برنامههای آموزشی داخلی برای معلمان با هدف افزایش دانش تخصصی در حوزههای مورد نیاز
۳. برنامه افزایش تعامل با صنعت و بخش خصوصی
هدف 1: ایجاد پل ارتباطی میان هنرستان و صنایع مرتبط با حوزههای گرافیک، معماری داخلی و طراحی دوخت.
هدف 2: فراهم کردن فرصتهای کارآموزی و تجربههای عملی برای دانشآموزان.
شرکت در موزه هنرهای تجسمی، فرهنگسراها، گالری ها و ...
تشکیل کلاس های کارآموزی در تابستان در هنرستان و ارائه آثار فاخر از هنرجویان در دوره های کارآموزی
برگزاری کارگاهها و سمینارها با حضور متخصصین صنعت:
دعوت از کارشناسان و متخصصین صنعتی برای برگزاری کارگاههای عملی و سمینارها.
ارائه فرصتهای بازدید از مراکز صنعتی و هنری برای دانشآموزان در قالب اردوهای آموزشی در طول سال با نظر اساتید تخصصی
راهاندازی یک مرکز مشاوره شغلی برای معرفی فرصتهای شغلی و کارآموزی به دانشآموزان
۴. برنامه ارتقای فعالیتهای فرهنگی و هنری
هدف 1: افزایش مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای فرهنگی و هنری مدرسه.
هدف 2: تقویت انگیزه و خلاقیت دانشآموزان از طریق برنامههای جذاب فرهنگی.
برگزاری جشنوارههای هنری:
طراحی و اجرای جشنوارههای هنری داخلی و خارجی برای به نمایش گذاشتن آثار دانشآموزان.
همکاری با نهادهای فرهنگی و هنری برای برگزاری رویدادها و مسابقات هنری.
تشکیل گروههای هنری و فرهنگی دانشآموزی:
ایجاد گروههای دانشآموزی در حوزههای مختلف هنر، مانند تئاتر، نقاشی، و موسیقی.
حمایت از برگزاری جلسات هفتگی و فعالیتهای گروهی برای افزایش مشارکت دانشآموزان.
راهاندازی نمایشگاه دائمی آثار دانشآموزان:
اختصاص یک فضای دائمی در مدرسه برای نمایش آثار و دستاوردهای هنری دانشآموزان.
برگزاری نمایشگاههای دورهای با دعوت از خانوادهها و عموم مردم
۵. برنامه بهبود فضای فیزیکی مدرسه
هدف 1: بهینهسازی و افزایش فضای آموزشی و کارگاهی مدرسه.
هدف 2: ایجاد محیطی انگیزشی و الهامبخش برای دانشآموزان.
طراحی و توسعه فضاهای کارگاهی و عملی:
همکاری با طراحان داخلی و معماران برای بازطراحی و بهینهسازی فضاهای موجود.
اضافه کردن فضاهای جدید به مدرسه برای اجرای فعالیتهای عملی.
بهبود محیط فیزیکی مدرسه:
زیباسازی محوطه داخلی و خارجی مدرسه.
ایجاد فضاهای سبز و چمن مصنوعی در حیاط و قراردادن سایه بان و میز و صندلی برای ساعات استراحت دانشآموزان.
تجهیز کلاسهای درس با تجهیزات مدرن و فنآوریهای آموزشی جدید.
*تنظیم برنامه سالانه و تقویم اجرایی قابل اجرا
*تشکیل جلسات شورای دبیران
*جذب هنرجویان توانمند در رشته های فنی و حرفه ای
*برگزاری جلسات کارگروههای درسی هر رشته
*برگزاری نمایشکاه در هفته مشاغل
*برگزاری امتحانات مستمر کلاس ماهانه
*برگزاری امتحانات نوبت اول و دوم
*شناسایی دانش آموزان ضعیف درسی و برگزاری کلاسهای فوق برنامه
*اعلام نمرات مستمر+ماهانه+نوبت اول و دوم
*تشویق داشن آموزان مستعد و رتبه آور
*انجام امور دفاتر آمار، امتحانات، مالی و بستن دفاتر
*توجه به امور دانش آموزان فارغ التحصیلی
*توجه به آموزش دانش آموزان کنکوری
*تشکیل بانک سوال برای استفاده دبیران هر رشته جداگانه
*استفاده از فرصتهای موجود در کلاس و مدرسه
*استفاده از دبیران متعهد و باتجربه و خلاق و مهربان و پرانرژی
*توجه به اعلام اینترنتی نمرات به دانش آموزان و اولیا
*ثبت نام دانش آموزان در زمان مقرر و توجه به شهریه اعلامی اداره بدون افزایش آن
*تشکیل گروههای درسی و هماهنگی طرح درس های مرتبط و ثبت مستندات و صورتجلسه
*معرفی نماینده گروه آموزشی به عنوان نماینده و سفیر هنرستان در گروه
*فعال کردن جلسات کارگروه ها در هنرستان
*هدفمندی در طراحی محتواهای آموزشی ، ارسال فیلم های آموزشی در گروه های درسی و سایت هنرستان توسط دبیران و هنرآموزان
*جمع آوری لیست دانش آموزان ضعیف در هر درس و تحویل آن به مشاور تحصیلی هنرستان در ماه مهر
*ارسال کارنامه ماهیانه ،میان ترم و پایان ترم در سایت هنرستان برای اولیا
*دعوت از اولیای دانش آموزان نیاز به تلاش بیشتر و ضعیف - بررسی مشکلات درسی و اخلاقی این دانش آموزان – تعیین فرصت برای جبران نقاط ضعف درسی و اخلاقی
*هماهنگ کردن کلاس های جبرانی برای دانش آموزان نیاز به تلاش بیشتر و ضعیف
*برگزاری ژوژمان میان ترم و ترم در درسهای تخصصی هر رشته
*ارائه برنامه هماهنگ میان ترم در نوبت اول و دوم
*برگزاری کارگاه های آموزشی در هنرستان توسط هنرآموزان
*توجه به پاسخ به موقع نامه های اداری و بخشنامه ها
*کنترل واکسیناسیون دانش آموزان دهم
*توجه به بستن قرارداد صحیح و نوع پرداخت ها توسط اولیا با توجه به توانمندی های آنها
*تخفیف شهریه به خانواده های فرهنگی، شهدا، جانبازان و ایثارگران.
*ایجاد کانال مدرسه و گروههای درسی در فضای مجازی
*اهمیت به سایت هنرستان و ایجاد فضایی در سایت برای هنرآموزان و هنرجویان
*کیفیت بخشی به مراسم آغازی و نرمش صبحگاهی
*توجه به موارد بهداشت فردی و روانی دانش آموزان
*همکاری در برنامه ریزی و ثبت نام و سازماندهی دانش آموزان مطابق ضوابط و مقررات مربوط
*نظارت بر اجرا و ارزشیابی برنامه ها و فعالیت های پرورشی و تربیت بدنی مدرسه
*نظارت و پیگیری بر امور راهنمایی و مشاوره با همکاری معاونین مربوط
*نظارت بر کیفیت برنامه های آموزش خانواده و توسعه مهارت های زندگی مبتنی بر اخلاق و رفتار اسلامی
*برنامه ریزی غنی سازی اوقات فراغت و فوق برنامه دانش آموزان مدرسه مطابق سیاست های اعلام شده از سوی مراجع ذیربط
* بررسی ، مطالعه ، تحقیق و پژوهش به منظور کسب مهارتهای لازم و ارتقای علمی جهت ارائه راهکارهای مناسب در زمینه شغلی
*دانش آموزان را از قوانین و مقررات و انتظارات مدرسه آگاه و آنان را توجیه میکند، هم به صورت کتبی و هم شفاهی و هم به صورت اطلاع رسانی در کانال شاد مدرسه
*به دانش آموزانی که معمولا دارای مسائل و مشکلات جسمی ، روحی ، اجتماعی و عاطفی هستند توجه ویژه نموده و از بروز مسائل و مشکلات انضباطی آنان جلوگیری می نماید.
*برای اوقات فراغت دانش آموزان در مدرسه و کلاس درس با مشورت و همکاری معاون آموزشی برنامه ریزی کرده تا از بروز مسائل و مشکلات انضباطی آنان جلوگیری کند.
* برای تنظیم قوانین و مقررات انضباطی مدرسه از دانش آموزان به عنوان طرف مشورت استفاده کرده و با همکاری و مساعدت آنها قوانین جدید وضع می گردد.
*در برخورد با دانش آموزان از تقویت کننده هایی مانند نوازش ، دست دادن با آنها، خواندن نام کوچک و غیره استفاده می کند تا این رفتار و برخورد صمیمانه با دانش آموزان از بی انضباطی و شرارت آنها بکاهد.
*برقراری انضباط از راه تنبیه پیامدهایی نظیر مقاومت ، بی اعتنایی ، یاغی گری ، منفی بافی، لجبازی ، کناره گیری و ... به دنبال خواهد داشت. بنابراین از این روش ها به هیچ وجه استفاده نمی کند.
*تشویق و تنبیه به موقع و متناسب با رفتار دانش آموز باعث می شود تا مفید و موثر واقع شود.
*در صورتی که دانش آموزی نیاز به تماس با خانواده خود داشته باشد این امکان را برای وی فراهم می نماید.
*در صورت غیبت یا تاخیر دانش آموز در مدرسه با خانواده ایشان تماس گرفته و علت را جویا می شود.
*موارد انضباطی دانش آموزان را در دفتر ثبت کرده و به مدیر داخلی تحویل می دهد.
*در صورتی که دانش آموزی موارد انضباطی مکرر داشته باشد وی را به مشاور مدرسه معرفی و در جهت حل مشکل تلاش می نماید.
*تشکیل جلسات شورای دانش آموزی فعال
*شرکت دانش آموزان در مسابقات فرهنگی هنری ورزشی و جشنواره ها
*توجه به باورهای مذهبی ، اخلاقی، فرهنگی و هنری
*جلب مشارکت سازنده و اثربخش خانواده ها در پوشش و عفاف و حجاب دانش آموزان
*توجه به نیازهای جامعه و خانواده (فردی و اجتماعی)
*توجه به پرورش دانش آموزان خلاق
*دادن مسئولیت به دانش آموزان جهت رشد و یادگیری مسئولیت پذیری
*سعی در شاد نگاه داشتن دانش آموزان
*توجه به نظرات و پیشنهادات دانش آموزان
*برگزاری نمایشگاه موضوعی
*ایجاد فضای فروش محصولات تولید شده توسط هنرجویان در جهت کارآفرینی
*تهیه برنامه سالانه پرورشی و تربیت بدنی مدرسه و ارائه به مدیر جهت تصویب در شورای مدرسه و اطلاع رسانی به موقع به دانش آموزان و اولیا آنها از طریق کانال شاد و سایت هنرستان
*برنامه ریزی ، نظارت و اجرای فعالیت های عمومی و فراگیر مدرسه نظیر مراسم آغازین، مناسبت ها،
ایام ا...، نماز جماعت، فعالیت های قرآنی، و گروهی و مسابقات فرهنگی، هنری و ورزشی ، بازدیدها و اردوهای آموزشی و پرورشی
*تهیه و تنظیم گزارش های لازم در خصوص فعالیت های پرورشی و تربیت بدنی مدرسه با همکاری و مشارکت عوامل مربوط جهت ارائه به مدیر
*توسعه مهارتهای حرفه ای خود و شرکت در دوره های آموزشی و پرورشی، گردهمایی ها ، جشنواره ها و جلسات مرتبط
*همکاری در برنامه ریزی جهت تشکیل جلسات مرتبط (گروه های آموزشی و شوراهای مدرسه، انجمن اولیاء و مربیان، شورای معلمان و شورای دانش آموزان و ...) و زمینه سازی برای حضور فعال اعضاء
*جلب مشارکت معلمان و سایر کارکنان برای ایفای نقش پرورشی آنان
*جلب مشارکت فعال دانش آموزان و ایجاد ارتباط موثر و صمیمی با آنها به ویژه از طریق تشکل های دانش آموزی به منظور شرکت در فعالیتهای پرورشی و تربیت بدنی
*همکاری در آماده سازی فضا و تجهیزات قبل از آغاز سال تحصیلی و همچنین برنامه ریزی و نظارت بر تجهیز و توسعه مدرسه و حفظ و نگهداری اموال، فضاها و تجهیزات آموزشی و پرورشی
*برنامه ریزی و نظارت بر فعالیت ها و امور مربوط به فضاهای پرورشی و تربیت بدنی (نمازخانه، کتابخانه، سالن نهارخوری، زمین ورزشی ، کارگاه های تخصصی گرافیک، معماری و طراحی دوخت و ...)مدرسه و توسعه و تجهیز آنها
* برنامه ریزی به منظور برگزاری شوراها و جلسات پرورشی و تربیت بدنی و سایر جلسات مربوط به وظایف شغلی
*جلب مشارکت فعال با تشکل های دانش آموزان و ایجاد ارتباط موثر و صمیمی با آنان به ویژه از طریق تشکل های دانش آموزی به منظور شرکت در فعالیتهای پرورشی و تربیت بدنی
*برنامه ریزی به منظور جلب مشارکت و تعامل موثر با والدین با همکاری انجمن اولیاء و مربیان
*اجرای آئین نامه ها، دستور العمل ها ، شیوه نامه ها وبخشنامه های ارجاعی از سوی مدیر در چارچوب وظایف محوله
*معرفی دانش آموزان مستعد در امور قرآنی ،فرهنگی و هنری به مراکز قرآنی آموزش و پرورش ، کانون فرهنگی _ تربیتی و ...
*ارئه مشاوره های تخصصی و فعال
*تشویق معلمان تا تمرکز به توانمندی های خود کنند تا در کلاس درس از خود ،مدیری کارآمد بسازند
*ارائه برنامه درسی به دانش آموزانی که نیاز به برنامه درسی دارند و پیگیری هفتگی بودجه بندی درسی توسط مشاور
*بررسی پیشنهادات، مشکلات و مسائل آموزشی هنرآموزان و معاونین
*بررسی پیشنهادات و مشکلات هنرجویان
* معمولا بی توجهی به درس معلم و برهم زدن کلاس و بازی گوشی دانش آموزان دفاعی است که او در مقابل تحقیر و یا به منظور اظهار وجود از خود نشان می دهد بنابراین باید به آنچه دانش آموزان احساس یا فکر می کنند خوب گوش داد و خواست های معقول و منطقی آنان را برآورده کرد.
*دانش آموزانی که احساس ترس ، اضطراب ، خشم و غیره می کنند بیشتر مرتکب سوءرفتار و بی انضباطی می شوند. به همین خاطر این افراد را شناسایی و توجه بیشتری به آنها دارد.
*مهارتهای ارتباطی: با دانش آموزان به خوبی ارتباط برقرار کرده و به نیاز آنان پاسخ می دهد. هنگامی که دانش آموزی دچار ناراحتی گوارشی یا سردرد یا ... می شود با مراجعه به ایشان دمنوش های گیاهی از جمله عرق نعنا ، گل گاو زبان، چای نبات و ... دریافت می کند و بعد از بهبودی به کلاس باز می گردد. در صورتی که مشکل رفع نشد با خانواده دانش آموز تماس گرفته می شود و برای استراحت به منزل فرستاده خواهد شد.
*نظارت بر وضعیت بهداشتی مدرسه
*تهیه وسایل و جعبه کمکهای اولیه
*تهیه و شارژ کپسول آتش نشانی
*توجه به امور خدماتی
*خریداری وسایل مورد نیاز مدرسه
*همکاری در تامین شرایط مناسب بهداشتی (عمومی، فردی و محیطی) و ایمنی دانش آموزان و کارکنان مدرسه و اقدام در جهت پیشگیری از بیماری ها، سوانح و حوادث احتمالی و مقابله با آنها و نیز مراقبت از تغذیه میان وعده دانش آموزان
*مهارتهای نظافتی: که این شغل نیازمند مهارت در زمینه نظافت و بهداشت محیط است تا بتوان فضا را بهداشتی نگه داشت . هنرستان ما دارای کارگاه های دروس تخصصی است که هر روز نیاز به نظافت دارند.
با قرار دادن یک جارو و خاک انداز و تی در هر طبقه دانش آموزان به راحتی می توانند نظافت کارگاه ها را انجام داده و به نیروی خدماتی کمک نمایند.
* توجه به جزئیات: دقت و توجه به جزئیات در انجام وظایف به ویژه در مواردی مانند نظافت بسیار مهم است . با سرکشی دائم و روزانه به همه کلاسها و راهرو ها و دفترها مواردی که نیاز به نظافت دارند شناسایی و کار نظافت انجام خواهد شد.
* اهمیت انعطاف پذیری: انعطاف پذیری در این شغل با دانش آموزان و مسئولان بسیار اهمیت دارد. نیروی خدماتی با روی خوش و با اخلاق نیکو با دانش آموزان و کادر مدرسه برخورد نموده و هر زمان نیاز به کمک داشته باشند حاضر می باشد.
*توانایی حل سریع مسائل : که در این شغل در برخی مواقع ممکن است با مسائل و ناگواری هایی مواجه شد که نیاز به حل سریع دارند و توانایی حل مسائل اهمیت دارد. برای مثال زمانی که یکی از دانش آموزان به اشتباه ظرف پلاستیکی داخل گرمکن مدرسه گذاشته بود و گرمکن دچار آتش سوزی شد نیروی خدماتی با بستن شیر گاز مدرسه و خبر به آتش نشانی از فاجعه ای بزرگ که ممکن بود رخ دهد جلوگیری کرد.
نظافت کلاس ها، دفاتر و راهرو ها و حیاط مدرسه و سرویس های بهداشتی
بررسی تاسیسات و تجهیزات و اطلاع خرابی به مسئولین مدرسه
کنترل پشت بام جهت بارندگی
جمع آوری وسایل جامانده از دانش آموزان و نگهداری از آنها جهت تحویل
احترام به کادر و همکاران و اولیا و همکاری با کادر اجرایی
اطلاع از اتفاقات رخ داده در مدرسه و انتقال به مسئولین مدرسه
کمک در خرید وسایل مدرسه
نصب بنر و تابلو ها در قسمت های اعلام شده
نظافت انباری ها و کنترل موتورخانه
حضور در مدرسه یک ساعت قبل از شروع ساعت کاری مدرسه و یک ساعت بعد از پایان ساعت کاری
*رسیدن به اهداف آموزشی و پرورشی و انضباطی
*رضایت اداره متبوع
*رضایت والدین
*رضایت دانش آموزان
*رضایت همکاران و کادر
*تقویت کار مدیر که موجب انتقال به دیگر قسمت ها می شود.
*مشارکت در انواع فعالیتهای آموزشی و پرورشی و هنری( چه در مدرسه و چه در اداره)
*احترام به مقام معلمین از طرف مدرسه و اولیا و دانش آموزان
*احترام به دانش آموزان جهت رشد انسانی و شناسایی استعدادها و علایق آنان جهت شکوفایی علایق
*توجه به وضعیت موجود مدرسه که آیا حرکت به سمت و سوی صحیح می باشد؟ و سعی در تشخیص صحیح خط و عملکرد آن
*سعی در سازگار بودن با هر نوع رفتاری و سوق دادن خطاها به سمت صحیح آن
بدینوسیله از کلیه ی افرادی که با برنامه ریزی صحیح موجب کیفیت بهتر کار مدارس در امر آموزش و پرورش می شوند ، نهایت سپاس و تشکر را داریم و آرزو داریم اشخاصی که ذوق و استعداد بیشتری برای برنامه ریزی موثرتر دارند یار و یاور مدارس باشند.
مدیر موسس هنرستان پلی تکنیک هنر
شهلا قدسی
بزرگراه اشرفی اصفهانی، خیابان شالی، پلاک ۲۰
۰۲۱-۴۴۰۵۵۶۶۹ ۰۲۱-۴۴۴۰۹۴۵۸
چطوری وقت کم نیارم؟!!!🤔
دلایل مهمی برای آزمون دادن وجود دارد که برای یادگیری بیشتر ما اهمیت دارد❤️
چگونگی ارتباط گیری و پاسخ به هیجانات فرزندانمان
آمادگی قبل از جلسه و استفاده از تجربیات گذشته برای شروعی جذاب 😉
تحسین مستمر در ازای پیشرفت های دانش آموزان تاثیر به سزایی در اعتماد به نفس و همچنین ایجاد رابط
اگر قبل از صحبت در کلاس فکر نکنیم و تبعات احتمالی را قبل از بیان موضوعی در نظر نگیریم احتمالا
📝 با یک تغییر کوچک در زبان و ارتباطات، تاثیر بزرگی بر یادگیری دانشآموزان بگذارید!
نظم در کلاس درس یکی از مهمترین عوامل موفقیت تحصیلی است، اما چطور میتوان در یک کلاس شلوغ
معلمان عزیز! آیا میخواهید کلاسهای خود را شادتر و جذابتر کنید؟ در مقاله امروز، به ب
یکی از مهمترین عوامل در فرآیند یادگیری، رابطه بین معلم و دانشآموز است. در مقاله امروز، ب
در کجا جستجو شود؟